دیجیتال مارکتینگ

توضیح پاره ای از نکات مربوط به بازاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتینگ

توضیح پاره ای از نکات مربوط به بازاریابی آنلاین

چرا بعضی سایت‌ها پربازدید‌ترند؟

یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران وب‌سایت‌ها، جذب بازدیدکننده برای وب‌سایتشان است. هر نوع وب‌سایتی که در نظر بگیرید، با هدف افزایش مخاطب، ایجاد شده است. از یک وب‌سایت شخصی تا وب‌سایت‌های بزرگ تجاری. اگر بخواهم در یک کلمه، مهم‌ترین دلیل افزایش بازدیدکننده یک وب‌سایت را بیان کنیم، چیزی نخواهد بود جز «محتوای وب‌سایت».

یک فروشگاه، شرکت یا حتی سازمان برای معرفی خدمات و سرویس‌های خود به مردم و جذب آنها به خدماتش، از راه‌های گوناگونی استفاده می‌کند.


برای مثال یک فروشگاه شاید برای جذب خریداران بیشتر دست به حراج فصلی بزند؛ یا یک شرکت برای معرفی خود در جامعه از طریق تبلیغ گسترده در رسانه‌ها، توجه مردم را به خود جلب کند؛ سایت های بسیاری برای شروع فعالیت خود دست به این کار زده اند و موفق هم بوده اند ورزش3 در یکی از دلایل پیشرفت خود معرفی درست را عامل بزرگی می داند. اما همین شرکت‌ها، سازمان‌ها و فروشگاه‌ها کمتر به فکر معرفی خود در فضای وب و جذب مخاطبان به سوی خود از این راه هستند. در واقع در حال حاضر مدیران و صاحبان یک سایت معتقدند که طراحی یک سایت و فعال شدن آن در فضای مجازی پایان کار است و می‌توانند بعد از این مراحل منتظر بازخورد گسترده‌ای از سوی کاربران باشند، اما به باور کارشناسان و فعالان این حوزه، پایان کار طراحی یک سایت نیست. چرا که بسیاری از سایت‌های ایرانی در حال حاضر با بودجه‌ای کلان طراحی شده‌اند و شاید در ابتدای فعالیت، از بازدید خوبی هم از سوی کاربران مواجه بوده‌اند؛ اما به دلیل عدم توجه به محتوا و مخاطب به مرور زمان روبه فراموشی رفته‌اند.

بی‌توجه به بازدیدکننده

اگر نظر کوتاه به سایت‌های ایرانی فعال در فضای مجازی بیندازید، قطعا شاهد این موضوع خواهید شد که به غیر از چندین سایت مطرح که بازدیدکنندگان ثابت و بالایی دارند مانند دیوار ، سایر سایت‌ها تقریبا به شکل یک ویترین در فضای مجازی حضور دارند و بازدیدکنندگان آنها شاید شامل مدیران همان سایت باشد!


یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران وب‌سایت‌ها، جذب بازدیدکننده برای وب‌سایتشان است. هر نوع وب‌سایتی که در نظر بگیرید، با هدف افزایش مخاطب، ایجاد شده است. از یک وب‌سایت شخصی تا وب‌سایت‌های بزرگ تجاری. اگر بخواهم در یک کلمه، مهم‌ترین دلیل افزایش بازدیدکننده یک وب‌سایت را بیان کنیم، چیزی نخواهد بود جز «محتوای وب‌سایت».

چه نوع سایتی بازدید بیشتری دارد؟

یکی از بزرگان فضای مجازی محتوای سایت در ایران را به دو دسته سیاسی و غیرسیاسی (اجتماعی، اقتصادی، اطلاع‌رسانی، تفریحی و..) تقسیم می‌کند و می‌گوید: «در ایران یک سایت سیاسی که از یک جریان خاصی سیاسی هم پیروی می‌کند از بازدیدکنندگان بالایی برخوردار است، چرا که به دلیل دسترسی به یک سری منابع خاص می‌تواند خبر‌های داغ و دسته اولی را منتشر کند. همین خبر‌ها باعث می‌شود طرفداران این جریان خاص یا مخالفانش برای کسب یک خبر دسته اول به این سایت مراجعه کنند.» وی در ادامه می‌افزاید: «غیر از این سایت‌ها که از بازدیدکنندگان بالایی برخوردار هستند، سایت‌های دیگری مثل سایت‌های اطلاع‌رسانی ارگان‌های مهمی چون دولت، سازمان تامین اجتماعی و... نیز به دلیل انتشار اخبار مورد نیاز مردم، بازدیدکنندگان ثابتی دارند.» یک طراحی وب سایت مناسب با داشتن اطلاعات  در زمینه های مناسب می تواند به جذب بازدید کنندگان کمک بسیار زیادی کند.

به باور این فعال فضای مجازی، برخی از مدیران سایت‌ها هیچ‌گاه در برنامه طراحی سایت، مخاطب را در نظر ندارند و همیشه سعی می‌کنند آن چیزی که در ذهن دارند را پیاده کنند و اگر هم کمی حرفه‌ای باشند، به محتوا توجه می‌کنند. در پایان کار هم تازه به این نتیجه می‌رسند که باید به دنبال مخاطب یا بازدیدکننده از سایتشان باشند.

افت و خیز بازدید از سایت

در حال حاضر به جز سایت‌های پربیننده و سایت‌های سازمانی که بازدیدکنندگان ثابتی دارند همچون سایت آموزش و پرورش ، سایت‌هایی هم هستند که در یک زمان با افزایش بازدیدکنندگان و در زمانی دیگر با کاهش بازدید مواجه هستند.


مهدی رودکی، متخصص در زمینه دانش seo، به وجود آمدن افت‌وخیز بازدیدکنندگان یک سایت را به مدیریت غلط یک سایت ارتباط می‌دهد و می‌گوید: «در ابتدای طراحی یک سایت اکثر مدیران انتظار دارند آن‌چه در ذهن دارند را پیاده کنند و بعد از پیاده‌سازی، وقتی سایت با مشکل مواجه می‌شود، دوباره می‌خواهند طراحی سایت را تغییر دهند. همین امر باعث فرار کاربران می‌شود. چون با یک طراحی ثابت و محتوای استاندارد روبه‌رو نیستند.»

از جست‌وجوگرها کمک بگیرید

بر اساس آمارها، بیش از هشتاد درصد بازدیدکنندگان هر وب‌سایت، از طریق موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت هدایت می‌شوند. در واقع همین موتور جست‌وجو‌ها هستند که می‌توانند مراجعه کاربران به یک وب‌سایت را افزایش یا کاهش دهند. براساس آمارها، کاربران در جست‌وجوهای خود به آن دسته از سایت‌هایی برای مراجعه اعتماد می‌کنند که در رده نخست تا دهم نتایج جست‌وجو باشند. برای رسیدن به صدر جدول جستجو ها ت رودکی به عنوان یک "SEOکار"، با بیان این‌که جذب کاربران به سایت از طریق موتور جست‌وجو در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد، می‌گوید: «در حال حاضر می‌توان از طریق تبلیغات در سایت‌های پربیننده یا ارسال ای‌میل باعث جذب مخاطب به یک سایت شد؛ اما شاید یکی از مؤثرترین راه‌ها برای راهنمایی کاربر به یک سایت حضور در رتبه‌بندی‌های جست‌وجوگرها از جمله گوگل باشد. اما در ایران به این تخصص کمتر توجه می‌شود.»



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.